Środa - 8 kwietnia
8 kwietnia 2020
Temat: "Wielkanocny koszyczek"
1. Czytanie dziecku opowiadania A. Galicy "Bajeczka wielkanocna"; rozmowa n/t treści opowiadania; - w załączniku;
2. "Koszyczek wielkanocny"- kolorowanie koszyczka; pocięcie go na części przez rodzica-dla dzieci 6-letnich na 6,7 części, dla młodszych na 5;
dziecko składa obrazek w całość i nakleja go na kartkę - w załączniku;
3. Zabawy dydaktyczne - w załączniku;
4. Zabawa ruchowa z jajkiem - "Turlanie jajka" - w załączniku;
5. Praca z PiL 54 - dla dzieci 6-letnich - ćwiczenia grafomotoryczne;
6. Ćwiczenie grafomotoryczne dla dzieci młodszych - w załączniku;
Bajeczka wielkanocna – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane
wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać,
dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja
mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
– Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki
wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało
czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko
nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało
go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były
za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote
ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki
pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało
wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rozmowa z dziećmi dotycząca treści opowiadania:
Co robiło Słońce?
Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, kolejne?
Dlaczego Słońce budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?
Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
Zapoznanie dzieci z symbolami związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
Gromadzimy w koszyczku lub na talerzu:
jajka, baranka, zajączka, owies, palemki, babkę wielkanocną; mogą być ilustracje;
Dziecko po kolei wyciąga rzeczy np. z koszyka i nazywa je; Rodzic tłumaczy ich znaczenie, np.:
jajka – nowe życie;
sól – ochrona przez zepsuciem;
baranek – symbol Pana Jezusa;
babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole.
„Układanie zdań z wyrazem…” – zabawa dydaktyczna - wyrazy zamieszczone poniżej:
Dziecko wybiera jeden z wyrazów i próbuje go odczytać;
Potem układa zdania z tym wyrazem.
Zdania nie mogą się powtarzać.
Dziecko liczy słowa w każdym ze zdań osobno;
Kiedy dziecku zabraknie pomysłu, wybiera kolejny wyraz itd.;
Jajko Baranek Babka
Palma Pisanka
Turlanie jaj – zabawa ruchowa
Na podłodze należy uformować koło np. z wełny, wewnątrz którego można włożyć np. owoce, lub słodycze, lub maskotki. Bierzemy dla siebie i dajemy dziecku gotowane na twardo jajko (pisankę). Stajemy w umówionej odległości. Po kolei turlamy jajko w kierunku koła. Przedmiot, którego dotknie jajko, wędruje do osoby, która je turlała. I tak do wyczerpania zawartości koła. Na końcu sprawdzamy (dziecko przelicza), kto ile zdobył przedmiotów.
Ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci młodszych – rysowanie pośladzie
Ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci młodszych – rysowanie po śladzie