Środa - 29 kwietnia
29 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Chronimy środowisko"
1. Czytanie wiersza "Robimy porządki" - rozmowa n/t jego treści - w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna "Segregujemy śmieci" - w załączniku;
3. Zabawa ruchowa do piosenki "Ekologiczne duszki" - w załączniku;
4. Zabawa dydaktyczna "Szukamy głoski " - w załączniku;
5. Monografia litery w W; prezentacja litery w W, n/p wyrazów worek, Wanda; - wykonanie ćwiczeń w KP 3.28 - dla dzieci 6-letnich;
6. "Ekoludek" - praca plastyczno - techniczna - w załączniku;
7. Zabawa słownikowa - " Mój Ekoludek ma na imię...i lubi...." -wypowiedzi dzieci; Dziecko nadaje imię swojej postaci i opowiada wymyśloną historię o postaci;
8. Praca z K3 28 - dla dzieci 5- letnich;
9. Link do filmiku dla dzieci n/t segregowania śmieci;
10. "Kolorowanka" - segregowanie odpadów - w załączniku;
Wiersz – „Robimy porządki”
autor nieznany
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików
A niebieski worek – wiecie papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Rozmowa z dziećmi dotycząca treści wiersza:
Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?
Kto im w tym pomagał?
Co było im potrzebne do robienia porządków?
Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci?
A do czego służą brązowe worki
„Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna.
Gromadzimy różne śmieci (takie, aby można było je posegregować do 4 worków). Rozmieszczamy na podłodze cztery worki w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym; Jeśli takich nie mamy, to wystarczy do każdego przyczepić kartkę w danym kolorze;
Dzieci w jednorazowych rękawiczkach segregują śmieci i wkładają je do właściwych worków.
Zadajemy dziecku pytania:
Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory?
Co to znaczy segregacja?
Dlaczego należy segregować śmieci?
Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury?
„Ekologiczne duszki” – zabawa ruchowa.
Dzieci tańczą w dowolny sposób, słuchając piosenki Duszki, duszki. Na przerwę w muzyce dzieci tworzą ze swojego ciała dowolne figurki; Gdy muzyka gra, znowu tańczą;
Po kilku razach, można zmienić zasadę, gdy jest przerwa w muzyce, pokazujemy dzieciom kartkę z dowolną cyfrą ( do 8 );
Dzieci mogą robić np. przysiady, czy podskoki tyle razy, ile pokazywać będzie cyfra – poprzez takie ćwiczenie utrwalają znajomość cyfr; umiejętność liczenia;
Zabawa dydaktyczna – „Szukamy głoski „w”
1. Dzieci szukają w pokoju przedmiotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz worek – muszą powiedzieć jaką głoskę słyszą na początku słowa worek;
2. Rodzic wypowiada wyrazy zawierające głoskę w na początku, w środku lub na końcu) według własnego pomysłu; Gdy dziecko usłyszy głoskę w, wykonują wcześniej umówiony ruch, np. podnoszą się i siadają na miejsce.
3.Monografia litery w na podstawie wyrazów: worek, Wanda.
Wyszukiwanie na ilustracji elementów, których nazwy zawierają daną głoskę.
– Wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.
– Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.
– Wypowiadanie kolejnych głosek.
– Podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie, jak w wyrazie podstawowym.
– Podawanie przykładowych wyrazów z głoską odpowiadającą wprowadzanej literze w innych pozycjach: w śródgłosie, w wygłosie ( w środku i na końcu);
„Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna.
Gromadzimy różne materiały wtórne: makulaturę, pojemniki, kartony, pudełka.
Dzieci projektują i wykonują wymyśloną postać.
Dziecko może łączyć te wszystkie materiały za pomocą sznurka, taśmy klejącej, kleju lub zszywacza.