Środa - 20 maja
20 maja 2020
Temat: "Na łące"
1. Fajny filmik edukacyjny dla dzieci o owadach - mieszkańcach łąki
2. Zabawa plastyczna "Kwiaty" - tworzenie kwiatów z figur geometrycznych
- szablony i opis zabawy w załączniku;
3. Zabawa matematyczna w oparciu o opowiadanie J. Modelskiej
"Gdzie się podziały nasze kropeczki"
oraz KP4. 7; wprowadzenie cyfry 0 - dla dzieci 6 letnich;
4. Słuchanie wiersza "Na łące" z wykorzystaniem PiL 66; rozmowa z dziećmi utrwalająca mieszkańców i roślinność łąki - treść w załączniku;
5. Praca konstrukcyjna "Kolorowe owady" z wykorzystaniem materiałów odpadowych
- opis pracy w załączniku;
6. Praca w ZG 48- dla dzieci 5 letnich
- rysowanie owadów z użyciem lusterek; kolorowanie obrazków;
7. Zabawy dydaktyczne - labirynty; puzzle literowo-obrazkowe; rebus literowo -obrazkowy;
Zabawa plastyczna „Kwiaty”
Dzieci nazywają figury umieszczone poniżej;
kolorują je, wycinają i na kartce układają dowolne kompozycje kwiatowe;
potem przyklejają na kartkę.
„Gdzie się podziały nasze kropeczki?” – J Modelska
Dzieci dorysowują biedronce brakujące części; wycinają biedronki ;
rysują kółka - 9 sztuk i kolorują je na czarno i wycinają.
Na łące panował niespokojny gwar. W trawie aż huczało od krzyków.
– Co to za hałasy? Co się z wami dzieje? – spytał przysadzisty żuk.
– Ktoś nam ukradł kropeczki ze skrzydeł! – wykrzyknęły przestraszone
biedronki. – Bez nich nie jesteśmy już takie same. Kto teraz będzie chciał wypatrywać nas w trawie? Czyje oko ucieszymy naszym widokiem…? – zawiesiła głos
najstarsza z biedronek.
Kto śmiał to zrobić?! – oburzył się żuk i ze zdziwienia aż postawił swoje różki na sztorc.
Tu, na łące, wszystkie owady mieszkają razem i sobie pomagają – zauważył
pasikonik.
– To znaczy, że zakradł się do nas jakiś intruz – odparł żuk po chwili namysłu.
– Czy ktoś widział coś podejrzanego?
– Ja! Wczoraj przelatywały tędy te pomarańczowe niby-biedronki – zabzyczała pszczoła.
– Tak – zamyślił się żuk. – Te psotnice już nieraz dały się nam we znaki. Pewnie to one ukradły kropki biedronkom i przyczepiły do swoich skrzydeł.
– I co teraz, żuku? Musimy jakoś wspomóc nasze przyjaciółki! – odezwał się
pasikonik. – Czy ktoś ma pomysł?
Zapadła cisza. Mimo że owady bardzo chciały pomóc swoim koleżankom,
żaden z nich nie wiedział, czym zastąpić skradzione kropeczki. Całej rozmowie
przysłuchiwały się polne rośliny, szumiąc z oburzenia. Wtem nad rozmówcami
pochylił się kwiat maku.
– Wiem, że do biedronki mi daleko, ale w moim kwiecie są czarne nasiona,
które mogę oddać biedronkom – zasugerował nieśmiało mak.
– Naprawdę? Zrobiłbyś to dla nas? – z niedowierzaniem spytała najstarsza
biedronka.
– Z przyjemnością i zaszczytem – radośnie odparł kwiat.
Na łące rozległy się wesołe okrzyki. Owady ochoczo wzięły się do pracy i pomogły nalepić nowe kropki na czerwonych skrzydłach. A kiedy już skończyły,
biedronki znowu wyglądały tak jak zawsze.
Dzieci mają przed sobą 2 sylwety biedronek z ulożonymi kropkami – na każdej biedronce jest inna liczba kropek. Zadajemy dzieciom pytania i wydajemy polecenia:
Co przydarzyło się biedronkom?
Kto im pomógł?
Co zrobili przyjaciele biedronek z łąki?
Zróbcie tak, by biedronki nie miały kropek.
Ile kropek ma teraz każda biedronka?
Prezentujemy dzieciom liczbę 0.
Dzieci opisują jej kształt, porównują ją do znanych sobie kształtów.
Odszukują ją wśród znanych liczb.
Umieszczamy na podłodze szablony cyfr od 0 -9, w różnej kolejności.
Dzieci nazywają je;
Zadaniem dzieci jest umieścić obok tyle figur geometrycznych, ile wskazuje cyfra;
( do wykorzystania szablony figur z zadania powyżej )
Następnie mają ułożyć cyfry od najmniejszej do największej, nazywając je;
Na koniec dzieci wykonują ćwiczenia w KP4.7
Wiersz „Na łące” z wykorzystaniem PiL 66.
1. Jest złoto i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa.
Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko
a ja śpiewam sobie w kółko.
2. Nad łąką lecą muchy
i trzmiele jak poduchy
i wielkie, straszne osy,
bzyczące wniebogłosy!
Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko
a ja śpiewam sobie w kółko
3. Na łące rosną trawki,
kaczeńce, osty, babki,
pokrzywa, kilka mleczy
i mnóstwo innych rzeczy.
Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko
a ja śpiewam sobie w kółko
4. Po łące łażą stonki
i żuczki i biedronki,
ślimaki, mrówki, świerszcze
i nie wiem co tam jeszcze.
Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko
a ja śpiewam sobie w kółko
Dzieci przypominają, jakie rośliny rosną na łące oraz wymieniają nazwy małych mieszkańców łąki (owady, płazy,robaki) i dużych (ptaki, ssaki).
Dzieci dokonują analizy i syntezy głoskowej niektórych nazw: żaba, motyl, żuk, stonka, trawa, skowronek itp.
- mówią sylabami dane słowa;
- mówią słowa głoskami;
- przeliczają głoski w nazwach roślin, zwierząt.
„Kolorowe owady” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem materiałów recyclingowych.
Dzieci mają zgromadzone rurki po papierach toaletowych, cienkie
tektury, kolorowe korki od butelek, klej, nożyczki, farby, pędzle.
Mają do wyboru: wykonanie motyla , lub pszczoły;
– „Motyle” – pomalowanie rurki na czarno; wycięcie z tekturki skrzydeł (od
razu obie połowy razem); pomalowanie skrzydeł; przyklejenie kolorowych
korków do skrzydeł; przyklejenie skrzydeł do rurki; zwinięcie z czarnego
papieru dwóch wałeczków (czułki) i przymocowanie ich do rurki.
– „Pszczoły” – pomalowanie rurki w czarno-żółte pasy; wycięci z tekturki skrzydeł (analogicznie do skrzydeł motyla); pomalowanie skrzydeł na niebiesko;
przyklejenie ich do rurki; zwinięcie z czarnego papieru dwóch krótkich wałeczków (czułki) i przymocowanie ich do rurki.
Labirynty
Puzzle.
Rebus.