Środa - 27 maja

27 maja 2020


 

Temat: "Mama i tata"

1. Czytanie opowiadania L. Fabisińskiej "Kosmici z odkurzacza"

- tekst i praca z tekstem w załączniku;


2. Zabawa dydaktyczna "Domowi pomocnicy"

- w załączniku; dodatkowo wykorzystanie przez dzieci 6 letnie ćwiczeń w KP4.12;  


3. Zabawa dydaktyczna "Domowe porządki" - rozwiązywanie zagadek ; 


4. Praca z  PiL 69 - ćwiczenia w dodawaniu;


5. Praca w Cz 70,71 - dla dzieci 6 letnich - ćwiczenia w czytaniu;


6. Zabawa dydaktyczna "Układanka" - układanie figur geometrycznych - w załączniku;


7. Zabawa słownikowa "Dom" - w załączniku;

 

 

„Kosmici z odkurzacza ”

Liliana  Fabisińska

 

Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.

– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny.

UFO – tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki, które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach, gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotał!

– Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak, żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się przy mnie!

Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem, wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.

Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.

– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama.

– Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji. Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś małe niewidzialne ludziki.

 

 Dzieci odpowiadają na pytania rodzica, dotyczące treści opowiadania:

-Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?;

- Nad czym zastanawiała się Paulinka?;

- W jaki sposób próbowała sprawdzić, czy w środku są ludziki?;

- Co sprawdzał tata Paulinki?;

-Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych?

 

„Domowi pomocnicy” – zabawa dydaktyczna

 Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące urządzeń domowych i wskazują je na obrazkach

( poniżej do wycięcia ).

Pod każdym obrazkiem po rozwiązaniu zagadki układamy wyraz do czytania  globalnego, czyli dziecko czyta całościowo wyraz - wzrokowo – nazwę sprzętu ( do wycięcia poniżej ).

 

W każdej kuchni stoi

metalowa skrzynka,

w której się nie psuje

mleko ani szynka. /lodówka/

 

Dzięki niemu łatwiej

i lepiej się sprząta.

Wciągnie każdy pyłek

z najdalszego kąta. /odkurzacz/

 

Gdy włożysz do niej

brudne ubranie,

po jakimś czasie

czyste się stanie. /pralka/

 

Wygląda jak duża

metalowa skrzynia,

sama zmywa sztućce

i brudne naczynia. /zmywarka/

 

Kiedyś miało duszę,

dziś jest elektryczne.

Dzięki niemu spodnie

mają kanty śliczne. /żelazko/

 

 

Gdy się włączy silnik,

ta sprytna maszyna

trawę na trawniku

równiuteńko ścina. /kosiarka/

 

Zadajemy  dzieciom pytania:

 

Co łączy te wszystkie sprzęty?;

Kto może z nich korzystać?;

Czy te sprzęty ułatwiają nam pracę, czy też nie? – dzieci uzasadniają swoją odpowiedź;

 

Uświadamiamy dzieciom, że same nie mogą korzystać z urządzeń elektrycznych

i uzasadniamy  zakaz.

 

1.png

2.png

3.png

4.png

5.png

6.png

 

lodówka           odkurzacz               kosiarka

 

pralka               zmywarka               żelazko

 

Zabawa dydaktyczna „Układanka”

 

Wykorzystujemy patyczki matematyczne, lub zapałki po oderwaniu główki.

W woreczku mamy trójkąt, prostokąt i kwadrat.

Dziecko losuje z woreczka figurę, nazywa ją  i stara się ułożyć tę figurę z patyczków.

Potem próbuje dokładać patyczki do danej figury w taki sposób, by powstała inna kompozycja,

np. wykorzystując kwadrat można ułożyć dom; trójkąt może być pomocny do ułożenia krasnala itd.

 

 

Zabawa słownikowa „Dom”

 Dobieranie wyrazów, które kojarzą się ze słowem „dom”.

Mamy przygotowane obrazki pasujące do słowa dom

(np.: mama, tata,pokój, kuchnia, zabawki, kanapa) oraz takie, które nie kojarzą się z domem.

– do wycięcia poniżej;

Mieszamy obrazki.

Dziecko losuje poszczególne obrazki.

Zadaniem dzieci jest wskazanie tych pasujących do wyrazu dom i uzasadnienie swego wyboru.

 

 

a.png

b.png

c.png

d.png

 

e.png

f.png

g.png

j.png

 

0.png

1.png

2.png

4.png

3.png

5.png

6.png