15.06.2020

TEMAT TYGODNIA: KOLORY LATA

TEMAT:  ŻÓŁTY - 15.06.2020

ZADANIA:

- „Co zmieniło swoje miejsce?” – zabawa dydaktyczna.

 R. gromadzi 7 różnych przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei – dzieci mają za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie prosi, aby dzieci się odwróciły, a ona zmie­nia kolejność w ustawieniu. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice w ustawie­niach.

- O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu – słuchanie bajki A. Czylok.

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Kra­iną”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolo­rze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami. Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioleto­wym, zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwiel­biają kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim ru­maku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił  królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wyko­rzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć poma­lowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny, wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwie­ni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczo­wy. A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomiesza­niu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

- Rozmowa R. z dziećmi na temat treści opowiadania:

Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?;

Jacy byli ludzie w tej krainie?;

Co postanowił zrobić król?;

 Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?;

 Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?;

 Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?;

W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

-„Podstawowe kolory i ich pochodne” – zabawa dydaktyczna –

zwrócenie uwa­gi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty. R. przygotowuje sztalugę oraz białe kartony. Do pojemników wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy.

BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski

BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)

- Praca z książką:

- dla 5- latków

Praca z K4., 25 uzupełnianie brakujących elementów zgodnie z podanym rytmem. Zadanie dodatkowe – wybieranie drogi ptaszka do gniazda tak, by zebrał jak najwięcej gałązek. Przeliczanie gałązek.

- dla dzieci 6-letków

Praca w KP4.29 – klasyfikacja według 3 cech; rozwijanie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.

                                                     BRAWO! NA PEWNO ŚWIETNIE SOBIE PORADZILIŚCIE Z ZADANIAMI:)

Zadanie dla chętnych:

-„Żółte jak słońce” – zabawa badawcza. R. przygotowuje ilustracje i obrazki z książek ukazujące słońce w jego różnych fazach (świt, południe, zmierzch). Dzieci uważnie oglądają obrazki. Następnie R. zadaje pytania: Czy słońce rze­czywiście jest żółte?; Jaki kolor ma słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?; Jaki kolor ma słońce gdy, chowa się za horyzont?; Jaką funkcję pełni słońce na ziemi?

- Pięta, kciuk – zabawa ruchowa – zapraszam do wspólnej zabawy https://www.youtube.com/watch?v=7O5UEuR2NtM